تغییر جهت تورم انتظاری

آهن گستر آسیا عرضه کننده انواع ورقهای سیاه،روغنی،گالوانیزه،رنگی و اسیدشویی

تغییر جهت تورم انتظاری

۱۲۰ بازديد

پس از یک دوره افزایشی و رسیدن نرخ سود اسناد خزانه اسلامی به بیش از ۳۰ درصد، از ابتدای شهریور شاهد تغییر این مسیر و ورود نرخ سود این اوراق به کانال ۲۷ درصدی هستیم. کاهش نرخ سود بازار بدهی نشانه مثبتی در فضای ابهام‌آلود اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

در ماه‌های ابتدایی سال، نرخ سود بازار بدهی ارقامی حدود ۲۲ درصد را تجربه می‌کرد، اما همزمان با ملتهب شدن بازارها مسیر افزایشی در پیش گرفت. مروری بر بازدهی بازارهای موازی از ابتدای سال‌جاری به‌خوبی نشان می‌دهد چرا سود اوراق خزانه با وجود ریسک پایین، چندان مورد اقبال سرمایه‌گذاران نبود. در این مدت، سکه ۱۵۰ درصد، دلار ۱۲۵ درصد، سهام بیش از ۴۰ درصد و مسکن حدود ۳۲ درصد بازدهی داشته‌اند که انگیزه‌ای برای نگهداری ابزارهای کم‌ریسک موجود در بازار بدهی باقی نمی‌گذاشت.

اما طی روزهای اخیر روند نرخ سود «اخزا»ها کاهشی شده که دو پیام مهم دارد: نخست آنکه از نگاه سرمایه‌گذاران، سایر بازارها فاصله زیادی تا سقف خود ندارند و سود اوراق بدهی با ریسک بسیار پایین‌تر برای آنها جذاب‌تر شده است. همچنین، محدود شدن انتظارات از سودآوری در بازارهای سفته‌بازی نظیر ارز، طلا و ملک که ارتباط مستقیمی با روند تورم دارد، تاکید می‌کند انتظارات تورمی در اقتصاد کشور در حال تعدیل است.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.